Na svědomí to mají naši němečtí spoluobčané na konci 19.století, kteří 4. července 1894 oficiálně založili moravskotřebovský cyklistický klub. Klub založil mj.cyklistickou dráhu na Písku a konal i pouliční závody a závody cyklistů, například 1896 na Olomoucké ulici.Po „ustálení“ promýšlel nové možnosti kreativity, které logicky směřovaly do hřebečského okolí (regionu). Hřebečský cyklistický závod v roce 1900 po silnici Svitavy – Lanškroun – MT – Svitavy (63 km) na start přilákal i spoustu jiných zájemců, než jen z M. Třebové.Aktivity MTCK trvala do konce roku 1911 – 27. listopadu 1911 byl cyklistický klub rozpuštěn a přešel volně pod TS (tělovýchovné sdružení).Obnovení činnosti trvalo dlouho – na vině byla hektická doba (dvě světové války, budování nové společnosti apod.), včetně náročnosti cyklistického sportuPoválečná cyklistika byla drahá, náročná pro vyznavače, leč nemohla nebýt. České kolařství muselo -jako podmínku příštího prosazení se – udržovat kontakty s Evropou. Tam se jezdily (a jezdí dosud tři nejvýznamnější světové podniky: Grand Tour: Giro d´´ Italia. Tour d´ France a španělská VULETA. V našich geografických poměrech vznikla obdoba – Závod míru P-B-W (Praha-Berlí – Waršava). Závod, na něhož se etablovali potencionální účastníci po účasti na jarních klasikách, pořádaných Favoritem Brno (1957) jako jednorázové závody. Při hledání ideální trasy se mj. jezdilo ve směru na Třebíč, Pohořelice, Znojmo či Mikulov. Tento cyklistický festival („Tour východu“) s více než 500 účastníky vedla po trase R 43 Brno-Moravská Třebová a zpět.V současnosti se jezdí Brno- Velká Bíteš – Brno.Závod míru a Moravská Třebová Největší amatérský cyklistický závod po 2.světové válce ve Východní Evropě; závod 2.kategorie UCI (1948), prošel vývojem. Od roku 2007 se závod nekoná z finančních důvodů. Moravskou Třebovou projížděl ZM dvakrát, a to v letech 1972 a 1975.Členem SVS Favorit Brno se v 90.letech uplynulého století stal i třebovský rodák Dušan Orálek (1974) a úspěchy nedaly na sebe dlouho čekat .V sedmnácti se stal Mistrem ČR ve sprintu na dráze. Za své pětileté působení to dotáhl až do české reprezentace. Vyšší mety mu „ukradla“ infekční mononukleóza a jak závratně začal, tak nečekaně musel skončit. Na kolo sedl znovu v roce 1999, jen rekreačně a amatérsky, zato s obrovskou snahou a podílem na městské cyklistice. Již rok předtím se stal servismanem bikového klubu BREDY SPORT TEAM, RUBENA FORT TEAM, (dnes Rubena Merida MTB), s nímž sjezdil všechny mistrovské závody tuzemské, evropské a seriály světové. Za všemi současnými úspěchy Spěšného, Fořta , Vokrouhlíka, Bublové, Barenyho, Doležala či Sulzbachera aj. najdeme Oriho podpis. Zatímním jeho vrcholem se stal městský titul „Cykloman“, označující nejlepšího cyklistu města za rok 2012.(mt)